07 sep 2015 | Strafrechtadvocaten gaan digitaliseren

Vanaf 1 augustus hebben advocaten in strafzaken toegang tot digitale dossiers. Het gaat om eenvoudige zaken die via het Geïntegreerd Processysteem Strafrecht worden behandeld (politie- en kinderrechter en kantonzaken). Het Openbaar Ministerie zal vanaf december ook voor strafzaken die het zelf afdoet (zonder tussenkomst van de rechter) de beschikking krijgen over digitale dossiers. Het papieren dossier zal niet helemaal verdwijnen. Indien er technische problemen ontstaan, zal het papieren dossier als back-up blijven bestaan.

De rechtbanken Den Haag, Midden-Nederland, Overijssel en Gelderland hebben al een pilot gedraaid. De dossiers zullen digitaal worden aangeboden via het Advocatenportaal. Advocaten krijgen door middel van een advocatenpas toegang tot de dossiers. Daarnaast is het ook mogelijk om collega’s te machtigen om het dossier te bewerken of in te zien.

Het digitaliseren van dossiers verbetert de traceerbaarheid en de mogelijkheid om iets te doorzoeken. Daarnaast vermindert dit het papierverbruik en vergroot het de kans dat partijen tijdens de rechtszitting dezelfde versie van het dossier voor zich hebben. 

Bron: Rechtspraak.nl